Dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (PPPM PT), terdapat
penekanan terhadap salah satu daripada 10 lonjakan iaitu Graduan TVET
berkualiti. Sebanyak EMPAT (4) strategi telah dikenalpasti untuk mengukur
pencapaian lonjakan ini,dan salah satu daripada strategi tersebut ialah
“Kurikulum Berlandaskan Industri”. Dalam menjayakan strategi ini, penyedia TVET
(politeknik) akan melibatkan industri dalam menambah baik program sedia ada dan
menjadikannya lebih relevan. Antara aktiviti penambahbaikan ini ialah
penglibatan pengamal industri dalam proses pengajaran & pembelajaran (P&P)
melalui aktiviti Pensyarah Pelawat Industri (PPI).
Perlaksanaan PPI ini
membolehkan para pelajar memperolehi pengetahuan dan berkongsi pengalaman serta
teknologi terkini secara terus dari pengamal industri samada di bilik kuliah
atau di industri. Politeknik bebas melaksanakan aktiviti PPI berdasarkan bidang
pengajian pelajar. Ini termasuk semua jenis kursus yang terkandung di dalam
struktur program pengajian pelajar. Namun demikian, pelaksanaan 100% aktiviti
PPI melibatkan kursus yang berkaitan bidang pengajian pelajar adalah DIGALAKKAN.
Pada tahun 2019, sasaran jumlah jam interaksi adalah 30 jam bagi setiap program
pengajian yang ditawarkan di politeknik dengan mengambilkira peruntukan sedia
ada iaitu sebanyak RM470,700.00. Pada tahun tersebut, aktiviti PPI berjaya
dilaksanakan di politeknik dengan purata pencapaian sebanyak 96%. Manakala pada
tahun 2020, tiada peruntukan kewangan bagi aktiviti PPI, namun demi meneruskan
amalan mempelbagaikan penyampaian pdp yang berkualiti di politeknik, aktiviti
PPI diteruskan mengikut kesesuaian dan kemampuan politeknik masing-masing. Tiada
sasaran jam interaksi di tetapkan, memadai setiap program pengajian mengadakan
satu aktiviti PPI tanpa menetapkan sebarang sasaran jam interaksi. Pada tahun
2020, aktiviti PPI berjaya dilaksanakan di politeknik dengan purata pencapaian
sebanyak 94.82%.
Comments
Post a Comment